8 padomi, kas tev ir jāņem vērā veidojot uzņēmuma vai privāto mājas lapu
Kas ir uzņēmuma mājas lapa?
Uzņēmuma mājas lapa nav tikai vietne – kas sniedz apmeklētajiem nepieciešamo informāciju, bet gan liela uzņēmuma zīmola sastāvdaļa. Ar nepareizi izveidotu mājas lapu – uzņēmums var zaudēt – nevis iegūt potenciālos klientus.
Profesionālas un funkcionālas mājas lapas izveide ir sarežģīts process, lai sasniegu vēlamo mērķi ir jāpieturas pie noteiktām vadlīnijām.
1. Mājas lapas lietderība
Sākumā mums ir jāpadomā – kāda būs mājas lapas lietderība, kādu pievienoto vērtību tā nesīs uzņēmumam vai brendam. Vai tā būs informatīva lapa, blogs, portfolio vai interneta veikals.
Informatīva mājas lapa, jeb vizītkarte ir pirmais solis mazam uzņēmumam, lai klients par jums uzzina. Lapa vieš uzticību un dod iespēju klientam par jums uzzināt – ne tikai caur teikto, bet arī caur vizuālo, kas dod signālu – “Mēs esam šeit”. Šāda mājas lapa ir vienkārša -no 1 līdz 3 sadaļām – kas sevī ietver: sākumlapu, informatīvo lapu un kontaktinformācijas sadaļu.
Blogs ir mājas lapa, kas sastāv vismaz no trim daļām:
- strukturizēta sākumlapa ar vairākām kategoriju sadaļām, kas sniedz lapas apmeklētājam iespēju viegli atrast sev interesējošo kategoriju.
- strukturizētas apakšsadaļas par noteiktām tēmām
- Informatīvā sadaļa par autoru
Šāda tipa mājas lapas izmanto blogeri, kuri vēlas paust savu ideoloģiju, hobiju entuziasti un cilvēki kuri nodarbojas ar affiliate mārketingu.
Portfolio ir apkopota rakstiska vai vizualizēta informācija kuru mājas lapas autors prezentē saviem esošajiem vai topošajiem klientiem. Parasti portfolio tipa mājas lapas izmanto mākslinieki.
Interneta veikals jeb e-komercijas mājas lapa ir platforma ar kuru jūsu uzņemams var droši, ērti un ātri pārdot preces vai pakalpojumus tiešsaistē.

2. Idejas un koncepts
Kad esat noskaidrojuši – kāda tipa mājas lapu vēlaties – ir jāizdomā kā tā izskatīsies – gan vizuāli, gan funkcionāli. Vienkāršākais variants ir apmeklēt jūsu uzņēmuma sfērai līdzīgas mājas lapas un smelties no tam idejas.
Viens no populārākajiem ideju resursiem ir siteinspire.com. Precizējiet kādu no tās piedāvātajām sadaļām: “Styles”, “Types”, “Subjects” atbilstoši sava uzņēmuma specifikācijai un gūstiet dizaina idejas. Līdzīga tipa resursus jūs varat iegūt arī: template monster (kategorizēts mājas lapu template veikals), webdesign-inspiration, un awwwards.

3. Domēna nosaukums
Pareiza domēna izvēlei ir ļoti liela nozīme. Domēna nosaukums būs viens no jūsu veidotā zīmola stūrakmeņiem. Svarīgākās lietas, kas ir jāievēro izvēloties domēnu:
- Neizvēlaties starpniekus, kas piedāvās iegādāties domēnu lētāk, jo visas domēna turētāja tiesības paliks starpniekam. Iegādājieties .lv domēnus tikai un vienīgi oficiālajā domēnu reģistrācijas vietnē www.nic.lv. Latvijas Universitātes Matemātikas un informātikas institūta Tīkla risinājumu daļa (NIC) ir augstākā līmeņa domēna .lv reģistra un elektroniskās numurēšanas sistēmas turētājs. Domēna cena ap 12€ gadā.
- Domēnam ir jābūt viegli uztveramam: neizmantojiet sarežģītus, pārprotamus un neizrunājamus domēna vārdus
- Ja strādāsiet ar ārzemju klientiem – pārbaudiet vai domēna vārds citās valodās nenozīmē ko nepatīkamu.
4. Mājas lapas satura pārvaldības sistēma CMS
CMS – Content Management System (Satura pārvaldības sistēma) ļauj izveidot, apstrādāt un organizēt digitālo saturu: WordPress, Wix, Squarespace, Joomla!, Shopify, Drupal, Blogger, Prestashop, Magento, Bitrix u.c. Ir divu tipu CMS:
- open source CMS – kurus jūs varat lejuplādēt uz servera bez maksas. (piemērs – WordPress)
- servisu piedāvātie CMS – par kuriem jums ir jāmaksā. (piemērs – Wix)
5. Mājas lapas hostings
Viens no svarīgākajiem mājas lapas faktoriem ir labs hostings (vieta – kur glabāsies mājas lapa). Kādreiz bija grūti nezinātājam atrast labu hostinga kompāniju, laikam ejot, kad nu jau gandrīz visas kompānijas piedāvā ātrus (SSD) serverus, ērtus vadības paneļus, viena klikšķa instalācijas un bezmaksas SSL sertifikātus, svarīgākais faktors ir hostinga firmas klientu atbalsts.

6. Dizains
2020. gadā mājas lapas dizainam ir jābūt mūsdienīgam, viegli uztveramam un responsīvam uz mobilajam ierīcēm. Ja jūsu mājas lapa ir novecojusi – tā ir jāatjauno, citādāk lapas apmeklētāji jūsu uzņēmumu neuztvers nopietni.
Kā viens no mājas lapas dizaina elementiem ir bildes. Nekādā gadījumā neiesaku izmantot nejaušas bildes no interneta, jo pastāv varbūtība, ka saņemsiet sodu par autortiesību pārkāpumu.
Priekš labāka SEO iesaku bildes uzņemt pašiem, jo unikālas bildes dod pienesumu jūsu mājas lapas SEO. Ja tas nav iespējams – izmantojiet bezmaksas, brīvi lietojamas un pārveidojamas, bez autortiesībām grafikas no tādiem resursiem kā: pixabay.com, unsplash.com, pexels.com.
Runājot par “ātru dizainu” iesaku bildes optimizēt, lai samazinātu mājas lapas ielādes laiku – dēļ lielām grafikām. Ja jums ir pieejams Photoshop – optimizējiet bildes tur, bet ja jūs nevēlaties tērēt līdzekļus programmas iegādei – izmantojiet bezmaksas resursus:
- Bilžu pārveidošana un samazināšana: fotor.com
- Bilžu faila izmēra kompresija un optimizēšana priekš mājas lapas: optimizilla.com
Mājas lapas dizainā neizmantojiet vairāk kā 3 pamatkrāsas, tekstam ir jābūt viegli uztveramam, neizmantojiet sarežģītus fontus.
7. Drošība
Iesaku pastiprināti pievērst uzmanību mājas lapas, e-pastu un biznesa sociālo tīklu kontu drošībai. katru dienu tiek uzlauztas ap 30 000 mājas lapas. Uzlauzta mājas lapa var radīt – ne tikai zaudējumus biznesam, bet pat to iznīcināt, ja ļaunprātīgs lietotājs tiek klāt jūsu klientu personīgajiem datiem.
Ieteikumi:
- Veidojiet saviem kontiem garas un sarežģītas paroles
- Nepieslēdzieties saviem kontiem izmantojot publiskos datorus vai wifi
- Lai saglābtu mājas lapu – veiciet (neatkarīgi no hostinga servera backupiem) savus mājas lapas backupus
- Izmantojiet mājas lapai papildus drošības pluginus, lai aizsargātu, vai vismaz laicīgi pamanītu hakeru iejaukšanos
8. SEO
SEO ir saīsinājums no Search Engine Optimization, kas tulkojumā nozīmē informācijas optimizēšana atbilstoši meklēšanas sistēmu prasībām.
Lai mājas lapa parādītos Google, Yandex vai Bing meklētājservisu augšgalā vairs nepietiek ar senajam SEO metodēm ko piekopa pirms gada, kur nu vēl pirms 10 gadiem. Ar vecām SEO metodēm jūs savai mājas lapai nodarīsiet vairāk ļaunuma – neka labuma.
Lai optimizētu savu mājas lapu priekš Google 2020. gadā – jums ir jāiepazīstas ar Search Engine Optimization (SEO) Starter Guide vai arī jānoalgo speciālists.
Kā izvairīties no SEO šarlotāniem – kuri var kaitēt mājas lapai? Nekāda gadījumā neticiet, ja kāds piedāvā uzlabot lapas apmeklētību ar šādām metodēm:
- “Pārbāzt” mājas lapas tekstu ar vēlamajiem atslēgas vārdiem.
- Pirkt linkus uz jūsu mājas lapu no šaubīgām lapām
- Izvietot lapā noslēptus/neredzamus tekstus vai linkus
- Piramīdas stratēģija. Izveidot papildus mājas lapas ar linkiem uz jūsu galveno lapu.
- “alt description” pārbāšana ar atslēgas vārdiem
- u.c
Kā arī neticiet, ja kāds “speciālists” piedāvā rezultātu – noteiktā laikā. Nav iespējams precīzi noteikt – cik ilgs laiks ir nepieciešams, lai lapa sasniegtu rezultātus un nav iespējams jums garantēt 1. vietu Google rezultātos.